Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου 2012

Ο ΜΕΓΑΣ ΦΩΤΙΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ


Μέγας Φώτιος ζησε κατ τος χρόνους πο βασίλευσαν ο ατοκράτορες Μιχαλ (842 – 867 μ.Χ.), υἱὸς το Θεοφίλου, Βασίλειος Α’ Μακεδν (867 – 886 μ.Χ.) κα Λέων ΣΤ’ Σοφς (886 – 912 μ.Χ.), υἱὸς το Βασιλείου. Γεννήθηκε περ τ 810 μ.Χ. στν Κωνσταντινούπολη π εσεβ κα πιφαν οκογένεια, πο γωνίσθηκε γι τν τιμ κα προσκύνηση τν ερν εκόνων. Ο γονες του νομάζονταν Σέργιος κα Ερήνη κα καταδιώχθηκαν π το εκονομάχου ατοκράτορα Θεοφίλου (829 – 842 μ.Χ.). γιος Σέργιος, το ποίου τ μνήμη τιμ κκλησία στς 13 Μαΐου, ταν δελφς το Πατριάρχου Ταρασίου (784 – 806 μ.Χ.) κα περιπομπεύθηκε δέσμιος π τ λαιμ ν τς δος τς Κωνσταντινουπόλεως, στερήθηκε τν περιουσία του κα ξορίσθηκε μετ τς συζύγου του κα τν παιδιν του σ τόπο νυδρο, που π τς ταλαιπωρίες πέθανε ς μολογητής.
ερς Φώτιος διέπρεψε πρτα στ νώτατα πολιτικ ξιώματα. ταν μ ντολ το ατοκράτορα πομακρύνθηκε βιαίως π τν πατριαρχικ θρόνο Πατριάρχης γνάτιος, νλθε σ ατόν, τ τος 858 μ.Χ., ερς Φώτιος, ποος διακρινόταν γι τν γιότητα το βίου του κα τν τεράστια μόρφωσή του. χειροτονία του ες πίσκοπο γινε τν μέρα τν Χριστουγέννων το τους 858 μ.Χ. π τν πισκόπων Συρακουσν Γρηγορίου το σβεστ, Γορτύνης Βασιλείου κα παμείας Ελαμπίου. Προηγουμένως βέβαια κάρη μοναχς κα κολούθως λαβε κατ τάξη τος βαθμος τς εροσύνης.
ερς Φώτιος μ συνοδικ γράμματα νακοίνωσε, κατ τ καθιερωμένα, τ τς κλογς του στος Πατριάρχες τς νατολς κα τόνισε τν ποκατάσταση τς ερήνης στν κκλησία τς Κωνσταντινουπόλεως. λλ πρν κόμα προλάβει ν τν παγιώσει πλθε ρήξη μεταξ τν κραίων πολιτικν κα τν παδν το Πατριάρχη γνατίου, τν «γνατιανν».
Ο «γνατιανοί» συγκεντρώθηκαν στ να τς γίας Ερήνης, φόρισαν τν ερ Φώτιο κα νακήρυξαν Πατριάρχη τν γνάτιο. γιος Φώτιος συγκάλεσε Σύνοδο στ να τν γίων ποστόλων γι τν ντιμετώπιση το νακύψαντος ζητήματος. Σύνοδος καταδίκασε ς ντικανονικς τς νέργειες τν «γνατιανν» κα τόνισε τι γνάτιος, φο παραιτήθηκε π τν θρόνο, δν ταν πλέον Πατριάρχης κα τι ἐὰν διεκδικοσε κα πάλι τν πιστροφή του στν πατριαρχικ θρόνο, τότε ατόματα θ φίστατο τν ποιν τς καθαιρέσεως κα το φορισμο.
μεγάλος ατς πατέρας τς κκλησίας ερούργησε, ς λλος πόστολος Παλος, τ Εαγγέλιο. γωνίσθηκε γι τν ναζωπύρωση τς εραποστολικς συνειδήσεως, πο περιφρουρε τν πνευματικ νεξαρτησία κα ατονομία τν ρθοδόξων λαν π εσαγωγς θίμων ξένων πρς τν διοσυγκρασία τους, μ σκοπ τν λλοίωση τς ταυτότητος κα τς πνευματικς τους ζως. Διότι γνώριζε τι μέγιστος χθρς νς λαο εναι πώλεια τς ατοσυνειδησίας του, φθορ τς πολιτισμικς του διοπροσωπίας κα λλοίωση το θους του. ερς Φώτιος γνώριζε τν εραποστολικ δραστηριότητα το ερο Χρυσοστόμου, φο ναφέρεται πολλς φορς στ ργο ατ κα μάλιστα πηρεάστηκε π ατ στ θέμα τς χρήσεως τν πιτόπιων γλωσσν κα τν μοναχν ς εραποστόλων. π μερν του κχριστιανίσθηκε τ θνος τν Βουλγάρων, τ ποο μυσταγώγησε πρς τν μώμητη πίστη το Χριστο κα τ ναγέννησε μ τ λουτρ το θείου Βαπτίσματος.
ερς Φώτιος διεξήγαγε μεγάλους κα πιτυχες γνες πρ τς ρθοδόξου πίστεως ναντίων τν Μανιχαίων, τν Εκονομάχων κα λλων αρετικν κα πανέφερε στος κόλπους τς Καθολικς ρθοδόξου το Χριστο κκλησίας πολλος π ατούς.
«παντα μν τ νθρώπινα συγκαταρρε τ χρόν κα φανίζεται. ρετ δέ… κα χρόνου κα παθν κα ατο το θανάτου περιγίνεται· ε δ κριβέστερον δοις, τ χρόν κα τ θανάτ μλλον ναζ κα θάλλει κα τ οκεον κλέος κα τν επρέπειαν, ναποσβεσθέντος ατος το φθόνου, λαμπρότερόν τε κα θαυμασιώτερον ναδείκνυται».
λόγος ατός, πόσταγμα τς βαθις πίστεως κα τς κατ Θεν σοφίας το σαποστόλου Φωτίου, Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως το μολογητο, «μυρίαις ρετας ξανθήσαντος κα πάσ γνώσει διαλάμψαντος», πληρέστατα φαρμόζεται σ ατν τν επόντα, τν ποο διάφθορη συνείδηση τς κκλησίας κα το Γένους, μολόγησαν ατν γιο κα σαπόστολο «τος ορανίοις δύτοις γκατοικιζόμενον», ς «οίδιμον μν τος διωγμος, δεδοξασμένον δ τος θανάτοις».
Τ θεολογικό του ργο δικαίωνε τος γνες τς κκλησίας, βεβαίωνε τν ρθόδοξη πίστη κα νέπνεε τν κκλησιαστικ συνείδηση γι τν συνεχ γρήγορση  το λου κκλησιαστικο Σώματος.  π τν ννοια ατ κκλησιαστικ συνείδηση διέκρινε στ πρόσωπό του τν πέρμαχο τς ρθοδόξου πίστεως κα τν κφραστ το αθεντικο φρονήματος τς κκλησίας. Σ οονδήποτε στάδιο το βίου κα ν παρακολουθήσουμε τν ερ Φώτιο, ετε στν βιβλιοθήκη, πιδιδόμενο σ μελέτες, ετε ς καθηγητ τς φιλοσοφίας στ πρτο Πανεπιστήμιο τς Μεσαιωνικς Ερώπης τς Μαγναύρας σ μία ποχ πο Δύση ταν κόμη βυθισμένη στ τέλμα τν σκοτεινν αώνων, ετε πουργούντα σ ξιώματα μεγάλα κα περιφαν τς Πολιτείας, ετε κοσμοντα τν γιότατο Πατριαρχικ θρόνο τς Κωνσταντινουπολίτιδος κκλησίας, ετε ξασκούμενο στν λεημοσύνη κα τ φιλανθρωπία, ετε φιστάμενο τν παραγνώριση τν νθρώπων κα τς σκληρς στερήσεις δυ ξοριν, παντο ναγνωρίζουμε τν μαχόμενο πρ τς ληθος ρθοδόξου πίστεως, τς «ποστολικς τε κα πατρικς παραδόσεως» κα «τς προγονικς εσεβείας», ποία ποτελε κα τ περιεχόμενο τς πατερικς διδασκαλίας ατο. Γι’ ατ κα Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Βασίλειος καταθέτοντας τ συνείδηση τς κκλησίας περ τς πρώιμης γιοποιήσεως το μεγάλου εράρχου, γράφει:
«Φώτιος γρ ν μακάριος, φωτς κτσι φερωνύμος το νόματος πλήθει διδασκαλιν καταλάμψας τ πέρατα, ξ ατν σπαργάνων φιερωθες τ Χριστ, ς πρ τς ατο εκόνος δημεύσει κα ξορί, τούτοις δ τος θλητικος κ προοιμίου γσι συγκοινωνήσας τ γεννήτορι, ο κα ζω θαυμαστ κα τ τέλος πέραστον, π Θεο τος θαύμασι μαρτυρουμένη».
ζωνταν ρθόδοξη πίστη, κατ τν ερ Πατέρα, πίστη τς ληθείας, εναι ρχ τς Χριστιανικς μας υποστάσεως κα πιβάλλει τν συνεχ προσπάθεια γι τ «νακεφαλαιώσασθαι τ πάντα ν Χριστ, τ π τος ορανος κα τ π τς γς», γι τν πραγμάτωση τς «καινς κτίσεως», πο πιτυγχάνεται μ τ δυναμικ γεφύρωση, σύνδεση κα λληλοπεριχώρηση το θείου κα νθρώπινου στοιχείου. Χριστς νώνει στ πρόσωπό Του τ θεία μ τν νθρώπινη φύση. Ατ σημαίνει τι θεότητα κα νθρωπότητα χουν ν Χριστ να κοιν τρόπο πάρξεως κα ατς τρόπος εναι νότητα, λληλοπεριχώρηση τν προσώπων, κοινωνία τς γάπης. νωση τς θείας μ τν νθρώπινη φύση στ πρόσωπο το Χριστο δν εναι μία φηρημένη ρχή. Φανερώνεται σ μς, πως φανερώνεται πάντοτε φύση: μόνο ς τρόπος πάρξεως, δηλαδ ς δυνατότητα ζως. Εναι δυνατότητα ν ζήσουμε, ν πληρωθε πύθμενη δίψα γι ζω πο βασανίζει τν παρξή μας, ν ζήσουμε λες τς δυνατότητες τς ζως νικώντας τν ναπηρία κα τν θάνατο τς τεμαχισμένης πάρξεως. ρκε ν ποδεχθε νθρωπος τν μαρτία κα ποτυχία του κα ν ζήσει τν κένωση το Χριστο, τ ζω το Θεο.
ληθιν Χριστιανικ ζω εναι γέφυρα πο συνδέει τν οραν μ τν γ, συνεχς πηδαλιούχηση το πορθμείου κείνου, τ ποο, πως λέγει ερς Φώτιος, ρχεται π τν οραν κα «διαπορθμεύει μν τν κεθεν γαθοειδ κα θείαν εμένειαν» κα Χάρη. Ατ κριβς εναι τ ληθιν θος τς ρθοδοξίας: ναγέννηση, νωση, μετοχ κα κοινωνία μ τν Χριστ δι το γίου Πνεύματος.
Τ ρθόδοξο, λοιπόν, θος, πο εναι κοινωνία το προσώπου μ τν Θε Πατέρα ν Χριστ δι το γίου Πνεύματος κα γιασμς το λου νθρώπου στν δ τς θεώσεως ρχίζει ν πάρχει μόνο ταν χουμε ς προϋπόθεση τν ρθ πίστη, τν ρθοδοξία. Γι’ ατ οδέποτε γιος νέχθηκε ποιαδήποτε παρασιώπηση παραφθορ τς λήθειας.
Γράφει χαρακτηριστικ ερς Φώτιος πρς τν Πάπα Νικόλαο: «τ οκουμενικας κα κοινας τυπωθέντα ψήφοις πσι προσήκει φυλάττεσθαι». Διότι, δι τς πιμελος φυλάξεως τς διδασκαλίας τν Οκουμενικν Συνόδων, «πσα καινοτομία κα αρεσις πελαύνεται· τ δ τς ρθοδοξίας κήρατον κα ρχαιοπαράδοτον φρόνημα τας εσεβούντων ψυχας ες δίστακτον σεβασμιότητα καθιδρύνεται». τσι μία γενεά, μετ φόβου Θεο, παραδίδει στν περχόμενη τ τς πίστεως πολύτιμα κεφάλαια πο λαβε, μ πλήρη συναίσθηση τι κα περχόμενη θ διατηρήσει λώβητη τν πίστη. Σ μία μιλία του γιος ξαίρει τ σπουδαιότητα τς συνεχιζόμενης νελλειπς διαδοχς:
«Πρ τς βδόμης Συνόδου, σχε πρ ταύτης Πρώτη πολλν ν μέρει τς πράξεις μιμήσασθαι. Δευτέρα τν Πρώτην πογραμμν κα τύπον δέξατο, τς δ Τρίτης ατ μετ τν πρώτην πρξε παράδειγμα, να δ κα Τετάρτην ταυτας πλούτει μιμήσασθαι κα τας φεξς πρχον α προλαβοσαι διδάσκαλοι».
παρίθμηση δ τν Συνόδων δν εναι συμπτωματική. Γι τν γιο, τν τς πλανος γνώσεως κανόνα, τ παρελθόν, παράδοση, τ γενόμενα στ γιο Σμα τς κκλησίας το Χριστο δν ποτελον πλ στορικ γεγονότα. Μλλον ποτελον πόδειγμα, τύπο γι τ μέλλον το Κυριακο Σώματος. Γι’ ατ κα δν πιμένει μόνο στν στορικ παράδοση μετάδοση, οτε μόνο γι τν κληρονομικ χαρακτρα τς διδασκαλίας, λλ πρ παντς γι τν πληρότητα τς λήθειας, γι τν ταυτότητα κα τν συνέχεια τς καθολικς μπειρίας τς κκλησίας, γι τ ζωή της μέσα στ χάρη, γι τ παρν μέσα στ ποο κατοικε δη τ μέλλον, γι τ μυστήριο τς πίστεως.
νότητα, γιότητα κα καθολικότητα τς κκλησίας συμπληρώνονται κα καταξιώνονται μ τν ποστολικότητά της. Στν ρχιερατικ προσευχ το ησο γιασμς κα καθολικ νότητα τς κκλησίας συνδέονται μεσα μ τν ποστολικότητα:«να κόσμος πιστεύσ, τι Σύ με πέστειλας». τσι ποστολικότητα γίνεται ντολογικ γνώρισμα τς κκλησίας, πο κφράζει κα τ λλα γνωρίσματά της. κκλησία εναι ποστολική, γιατί συνεχίζει τν ποστολ το Χριστο κα τν ποστόλων Του μέσα στν κόσμο. στορικς σύνδεσμός της μ τος ποστόλους κα βεβαίωση το συνδέσμου ατο μ τν ναγωγ τν κατ τόπους κκλησιν κα τν πισκόπων στος γίους ποστόλους ποτελον τ ξωτερικ τεκμήρια τς ποστολικς διότητας κα διαδοχς. Τ θικ δ ατημα τς ποστολικότητας τς κκλησίας εναι ποχρέωση γι πιστότητα στν ποστολικ παράδοσή της, ποία ξασφαλίζει τν ταυτότητα κα νότητα το ζντος Σώματος. «Τοτο γρ τν ποστόλων τ κήρυγμα, τοτο τν Οκουμενικν Συνόδων τ φρόνημα».
γωνιζόμενος γιος Φώτιος πρ «τς πίστεως μν τν Χριστιανν…, τς χράντου κα ελικρινος λατρείας, κα τν περ ατν μυστηρίων», στν γκύκλιο πιστολή του, τ 867 μ.Χ., πο πευθυνόταν πρς τος κατ νατολς πισκόπους κα Πατριάρχες, στρέφεται στν καταπολέμηση τς αρέσεως, «κατ πάσης αρέσεως», πο ποτελε τν νότητα κα τν κεραιότητα τς ρθοδοξίας κα συγχρόνως καλε λους ν εναι γρυπνοι ναντίων κάθε δυσέβειας. Μέγας Φώτιος, γνωρίζοντας τι κάθε κτροπ π τν ληθ πίστη χει ς συνέπεια τν κπτωση π τν πνευματικότητα, κατακρίνει«τ τς γνώμης ρρωστηκς κα στήρικτον» κα καταδικάζει, ς«μαρτίαν πρς θάνατον», κάθε κτροπ π τν ρθοδοξία κα τν«τν παραδοθέντων θέτησιν»  «καταφρόνησιν» π κείνους πο«κατ τν δίων ποιμένων περήφανον ναλαμβάνουν φρόνημα, κεθεν δ κατ το κοινο Ποιμένος κα Δεσπότου παρατείνουν τν πόνοιαν». π τς βάσεως ατς ντέκρουσε χι μόνο τος εκονομάχους λλ κα τς παπικς ξιώσεις κα τ γερμανοφραγκικ δόγμα το filioque, τ ποο διασαλεύει τν κοινωνία τν γιοπνευματικν προϋποθέσεων κα νεργειν κα δν χει θέση μέσα στν κοινωνία το Σώματος τς κκλησίας κα τς κοινότητος τν δελφν.
Γι’ ατ κα Σύνοδος, ποία συνλθε τν ούλιο Αγουστο το 867 μ.Χ. στν Κωνσταντινούπολη, καθαίρεσε τν Πάπα Νικόλαο γι τς ντικανονικές του νέργειες, ν ποδοκίμασε τ διδασκαλία το filioque κα τ ρωμαϊκ θιμα. Μάλιστα γκύκλιος πιστολ το ερο Φωτίου γι τ θέματα ατά, μετ τ συνοδικ κατοχύρωση το περιεχομένου της, κατέστη να σταθερ πλέον κριτήριο γι τν ξιολόγηση τν σχέσεων νατολς κα Δύσεως.
δολοφονία το ατοκράτορα Μιχαλ το Γ’, στς 24 Σεπτεμβρίου 867 μ.Χ., π τν Βασίλειο Α’ τν Μακεδόνα, συνοδεύτηκε κα μ κρίση στν κκλησία. νέος ατοκράτορας τάχθηκε πρ τς προσεγγίσεως Κωνσταντινουπόλεως κα Ρώμης κα ναζήτησε ρείσματα στούς «γνατιανούς». ερς Φώτιος πρξε τ θμα ατς τς νέας πολιτικς σκοπιμότητας το ατοκράτορα, ποος κθρόνισε τν γιο Φώτιο κα ποκατέστησε στν θρόνο τν Πατριάρχη γνάτιο, στς 23 Νοεμβρίου 867 μ.Χ. Σύνοδος το τους 869 μ.Χ., πο συνλθε στν Κωνσταντινούπολη, στ να τς γίας Σοφίας, ναθεμάτισε τν γιο Φώτιο, σοι δ πίσκοποι χειροτονήθηκαν π ατν παρέμεναν πιστο σ ατν καθαιρέθηκαν κα σοι π τος μοναχος λαϊκος παρέμειναν παδοί του φορίσθηκαν. ερς Φώτιος καθ’ λη τν διαδικασία κα παρ τν προκλητικ στάση τν ντιπροσώπων το Πάπα τήρησε σιγή, τος πέδειξε ν μετανοήσουν κα ρνήθηκε ν δεχθε τν ντικανονικ ποινή. Στ συνέχεια ξορίστηκε κα ποβλήθηκε σ ποικίλες κα πολλαπλς στερήσεις κα κακουχίες. πακολούθησε βέβαια συμφιλίωση τν δύο Πατριαρχν, Φωτίου κα γνατίου, λλ θάνατος το γνατίου, στς 23 κτωβρίου το 877 μ.Χ., πέτρεψε τν ποκατάσταση το ερο Φωτίου στν πατριαρχικ θρόνο μέχρι τ τος 886 μ.Χ. κατ τν ποο ξαναγκάστηκε σ παραίτηση π τ διαδεχθέντα τν ατοκράτορα Βασίλειο δευτερότοκο υἱὸ το Λέοντα ΣΤ’ τν Σοφό.
γιος Φώτιος κοιμήθηκε σίως τ τος 891 μ.Χ. ντας ξόριστος στν ερ μον τν ρμενιανν, πως λλοτε θεος κα ερς Χρυσόστομος στ Κόμανα το Πόντου. Τ ερ κα πάντιμο σκήνωμα το γίου κα Μεγάλου Φωτίου ναποτέθηκε στν λεγόμενη μον τς ρημίας ρεμίας, πο ταν κοντ στν Χαλκηδόνα. Παλιότερα Σύναξή του τελετο στ Προφητεο, δηλαδ στ να το Τιμίου Προδρόμου κα Βαπτιστο ωάννου, πο βρισκόταν στ μον τς ρημίας, ν τώρα τελεται στν ερ πατριαρχικ μον τς γίας Τριάδος στ νσο Χάλκη, που δρύθηκε κα Θεολογικ Σχολ τς Μεγάλης το Χριστο κκλησίας.


πολυτίκιον. χος πλ. α’. Τν συνάναρχον Λόγον.
Τ
ς σοφίας κφάντωρ λαμπρς γενόμενος, ρθοδοξίας δείχθης θεοπαγς προμαχών, τν Πατέρων καλλον Φώτιε μέγιστε· ο γρ αρέσεων δεινν, στηλιτεύεις τν φρύν, Ἑῴας τ θεον σέλας, τς κκλησίας λαμπρότης, ν διατήρει Πάτερ σειστον.


Κοντάκιον. χος πλ. δ’. Τ περμάχ.
Τς κκλησίας φωστρ τηλαυγέστατος
Κα ρθοδόξων δηγς νθεώτατος
Στεφανούσθω νν τος νθεσι τν σμάτων.
θεοφθόγγος κιθάρα το Πνεύματος,
στερρότατος αρέσεων ντίπαλος·
κα κράζομεν, χαρε πάντιμε Φώτιε.


Μεγαλυνάριον.
Χαίροις
ρθοδόξων φωταγωγέ, κα τς κκλησίας, νυμφοστόλε κα δηγέ· χαίροις κακοδόξων, δίστομος ομφαία, Φώτιε τρισμάκαρ, ητόρων ξοχε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου