Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2012

Η ΑΓΙΑ ΑΓΑΘΗ


γία Μάρτυς γάθη καταγόταν π τν Κατάνη τς Σικελίας. Τ λατινικ Μαρτύριον, πο εναι ρχαιότερο, πως κα τ γκώμιον, πο συνέταξε Πατριάρχης Μεθόδιος, δν ναφέρουν τν διαίτερη πατρίδα της. ντίθετα γιος Συμεν Μεταφραστς σημειώνει τι τόπος καταγωγς τς γίας ταν τ Παλέρμο. Τν πληροφορία ατ υοθέτησαν βασάνιστα κα ο πόλοιποι Συναξαριστές, πώνυμοι κα νώνυμοι. Τν καταγωγ τς γίας γάθης π τν πόλη τς Κατάνης νισχύει κα γιος Πέτρος, πίσκοπος ργους, στ γκώμιον πο γραψε γι τν σικελικς καταγωγς, π τν πόλη τς Κατάνης, πίσκοπο Μεθώνης θανάσιο. γιος Πέτρος ναφέρει μάλιστα τι στν πόλη ατ γία γεννήθηκε, νατράφηκε κα μαρτύρησε.
γία γάθη προερχόταν π εγενικ κα επορη οκογένεια. Ο γονες της ταν εδωλολάτρες κα πρέπει ν τος χασε σ μικρ λικία. μως γία π παιδ βαλε στν καρδιά της τν Χριστ κα φιερώθηκε στν κκλησία.
γία γάθη μαρτύρησε κατ τος χρόνους το ατοκράτορα Δεκίου (249 – 251 μ.Χ.). Τ μαρτύριο τς γίας ρχισε ταν μολόγησε τν πίστη της στν Χριστό. Πρτα σκήθηκε σ ατν νας ψυχικς βιασμός, πο εχε διάρκεια τριάντα μέρες, χωρς μως ν τν κάμψει. Βλέποντας παρχος τς Σικελίας Κυντιανός, νθρωπος μ γρια νστικτα, τν σταθερότητα τς γίας, προσπάθησε ν μεταστρέψει τ φρόνημά της στε ν θυσιάσει στος θεούς. στερα τν παρέδωσε σ κάποια πιστη γυνακα, πο τν νόμαζαν φροδισία κα τς θυγατέρες της, γι ν τν πείσουν ν ρνηθε τν πίστη της στν Κύριο.
ταν κουσε Κυντιανς π τν φροδισία τι γία γάθη παρέμενε καμπτη, πλημμύρισε π ργή. Διέταξε ν τν δηγήσουν μπροστά του κα ρχισε πάλι τς πειλές. Στν διάλογο πο κολούθησε, γία ποστήριξε μ πνευματικ νδρεία κα παρ τ νεαρ τς λικίας της, τι εναι δούλη Χριστο. Κατηγόρησε εθέως τν παρχο τι πιστεύει σ ξόανα καί, μάλιστα, ναρωτήθηκε, πς νας τόσο ξυπνος νθρωπος παρουσιάζεται μ τν πίστη του τόσο νόητος. παρχος, μόλις κουσε ατό, ράπισε τν γία κα διέταξε ν τν κρεμάσουν κα ν τν λογχίσουν. Παρ τος φρικτος πόνους, γία γάθη ξακολουθοσε ν μολογε τν πίστη της στν Χριστ κα ν δηλώνει τι τ βασανιστήρια τς προξενον χαρά, γιατί εναι πρόσκαιρα. Κυντιανός, ξαλλος π ργή, διέταξε ν τν ποκόψουν τν μαστό. στερα π τν φρικώδη ατ πράξη τν δήγησαν στ φυλακή.
Μόλις πλησίασαν τ μεσάνυκτα, πισκέφθηκαν τν γία πόστολος Πέτρος, μ μορφ γέροντα κα νας γγελος, μ μορφ παιδιο, πο κρατοσε λαμπάδα. πλετο φς πλημμύρισε τ γρ κα σκοτειν κελ τς γίας. πόστολος γιάτρεψε τς πληγές της κα ποκατέστησε τν κομμένο μαστό. πόρτα τς φυλακς νοιξε κα ο λοιπο κρατούμενοι θοσαν τν γία ν ποδράσει. Ατή, μως, σκεπτόμενη π τ μία τι θ τιμωρηθον ο δεσμοφύλακες ν δραπετεύσει κα π τν λλη τι πρεπε ν πομείνει τ μαρτύριο, δν φυγε π τ δεσμωτήριο.
Τν τέταρτη μέρα, Κυντιανς τν προσάγει στ δικαστήριο. κε τς παναλαμβάνει τι ν δν πακούσει στ ατοκρατορικ διάταγμα κα δν θυσιάσει στος θεούς, θ θανατωθε. Καμι μως πειλ δν καμψε τν γία. μολόγησε κα πάλι τν πίστη της στν Χριστ κα πέδειξε τς θεραπευμένες πληγές της. πάνθρωπος τότε παρχος διέταξε ν ρίξουν γυμν τν γία πάνω σ αχμηρ κεραμίδια, πο πάνω τους καιγαν κάρβουνα. Ξαφνικά, μεγάλος σεισμς γινε στν πόλη τς Κατάνης κα προξένησε πολλς ζημιές. νάμεσα στ θύματα ταν σύμβουλος το παρχου Σιλουανς κα φίλος του Φαλκόνιος. Μπροστ σ ατν τν κατάσταση Κυντιανς διέταξε ν μεταφέρουν τν γία στ φυλακή. Μέσα στ δεσμωτήριο γία προσευχήθηκε στν Κύριο κα Τν εχαρίστησε γι τ δύναμη πο τς χάρισε. Κα μόλις τελείωσε τν προσευχή της, παρέδωσε τ πνεμα της. ταν τ τος 251 μ.Χ
  λας τς Κατάνης, ντονα θορυβημένος π τ γεγονός, διαμαρτυρήθηκε  στν παρχο. Στ συνέχεια, μετέφεραν τ τίμιο λείψανό της σ σφαλς μέρος. Τότε παρουσιάσθηκε νας λευκοντυμένος νεαρός, γνωστος στος ατόχθονες, ποος κατευθύνθηκε πρς τν τάφο τς γίας γάθης κα πάνω σ μαρμάρινη πλάκα γραψε τ ξς: «Νος σιος, ατοπροαίρετος τιμ κ Θεο, κα πατρίδος λύτρωσις». Ο παριστάμενοι επαν τι νεαρς κενος ταν γγελος τς γίας.
λας τς Κατάνης τιμοσε κα σεβόταν τν γία. ς νταπόκριση στν τιμ ατή, γία γάθη σωσε τν πόλη της π τ φοβερ κρηξη το φαιστείου τς Ατνας. Ο κάτοικοι τς Κατάνης τρεξαν στν τάφο της κα φο πραν τ λάρνακα μ τ γιο λείψανό της, τν στρεψαν πρς τν λάβα, πο ζύγωνε τν πόλη κα τσι ποσοβήθηκε συμφορά. Τ γεγονς ατ συνέβη στς 5 Φεβρουαρίου το τους 252 μ.Χ., κριβς να χρόνο μετ τ μαρτύριο τς γίας.
Σύναξη τς γίας Μάρτυρος γάθης τελετο  στ Μαρτύριό της, τ ποο βρισκόταν στ βδομο το Βυζαντίου. Τ ερ λείψανά της μεταφέρθηκαν στν Κωνσταντινούπολη κατ τν περίοδο τν ατοκρατόρων Βασιλείου Β’ (976 – 1025 μ.Χ.) κα Κωνσταντίνου Η’ (1025 – 1028 μ.Χ.).

πολυτίκιον. χος γ’. Θείας πίστεως.
Ρόδον εοσμον, τς παρθενίας, νύμφη φθορος, το Ζωοδότου, ναδέδειξαι γάθη πανεύφημε· τν γαθν τν πηγν γρ ποθήσασα, μαρτυρικς ν τ κόσμ διέπρεψας. Μάρτυς νδοξε, λιτας σου θείαις γάθυνον, τος πόθ μεγαλύνοντας τος θλους σου.

Κοντάκιον. χος δ’. πεφάνης σήμερον.
Στολιζέσθω σήμερον κκλησία, πορφυρίδα νδοξον, καταβαφεσαν ξ γνν, λύθρων γάθης τς Μάρτυρος· χαρε, βοσα, Κατάνης τ καύχημα.

Μεγαλυνάριον.
Ες σμν τν μύρων σου τν τερπνν, δραμον Σωτήρ μου, νεβόας τ ησο, νομίμως θλοσα, γάθη θληφόρε· δι το σο Νυμφίου, τρυφς τος κάλλεσι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου