Παρασκευή 20 Μαΐου 2011

Ἡ Ἁγία Λυδία ἡ Φιλιππησία


λατρεία τς ρθοδόξου κκλησίας, τ τελούμενα στος ερος ναούς, πως τ σωζόμενα μνημεα το παρελθόντος κα το παρόντος, ς ψευδες μάρτυρες τν γεγονότων, βοηθον τν πιστ στν πέρβαση τν τοπικν και χρονικν περιορισμν κα στ βίωση τς ν Χριστ νότητος και τς θαυμαστς παρουσίας μέσα στν κόσμο τς κκλησίας.
συνοδοιπόρος το ποστόλου Παύλου κα οκεος τν Φιλιππησίων Εαγγελιστς Λουκς καταγράφει στ βιβλίο τν Πράξεων τν ποστόλων γι τν πρώτη πίσκεψή τους στος Φιλίππους κα τ βάπτισμα τς πορφυροπώλιδος Λυδίας: «ταν εδε τ ραμα, ζητήσαμε μέσως ν φέρουμε σ ατος τ χαρμόσυνο γγελμα. φο λοιπν ξεκινήσαμε π τν Τρωάδα, πλεύσαμε κατ’ εθεαν στ Σαμοθράκη, τν δ πομένη στ Νεάπολη κα π κε στος Φιλίππους, ποία εναι πρώτη πόλη τς περιοχς κείνης τς Μακεδονίας, μία ποικία Ρωμαϊκή, κα μείναμε στν πόλη σ μέρος κοντ στν ποταμό, που νομίζαμε τι πρχε τόπος προσευχς κα καθίσαμε κα μιλούσαμε στς γυνακες πο εχαν συγκεντρωθε κε. Κάποια γυναίκα, π τν πόλη τν Θυατείρων, νομαζόμενη Λυδία, ποία πωλοσε πορφύρα, γυναίκα θεοσεβής, κουγε κα Κύριος τς νοιξε τν καρδιά, γι ν προσέχει σ σα λεγε Παλος. ταν βαπτίσθηκε ατ και ο οκιακοί της, μς επε, «άν μ κρίνατε τι εμαι πιστ στον Κύριο, λτε ν μείνετε στν οκία μου, κα μς πίεζε…»».
Στν πηγαία κα νεπιτήδευτη περιγραφ το πρώτου βαπτίσματος στος Φιλίππους π τν πρωτοκορυφαο πόστολο Παλο εκολα διακρίνεται διαδικασία κα πισημαίνονται ο βασικς προϋποθέσεις γι τ συμμετοχ το νέου πιστο στ νέα ν Χριστ ζω κα τν νταξή του στος κόλπους τς κκλησίας. Ο πόστολοι κήρυσσαν «Χριστόν σταυρωμένον» κα σοι π τος κροατς ποδέχονταν βίαστα τν ποστολικ διδασκαλία, κολουθοσαν τν πράξη, πο καθορίσθηκε δη τν μέρα τς Πεντηκοστς. Μετανοοσαν κα βαπτίζονταν στ νομα το ησο Χριστο ξασφαλίζοντας τσι τ συγχώρεση τν μαρτιν τους κα τ χαρίσματα το γίου Πνεύματος, τ δυνατότητα ν γεννηθον στ νέα ν Χριστ ζωή.
Στν χθη το ποταμο Ζυγάκτη, ξω π τ τείχη τν Φιλίππων, θεοσεβς Λυδία, μαζ μ λλες γυνακες, κουσε προσεκτικ τ χριστοκεντρικ διδασκαλία το Παύλου κα μ ανοικτ τ φωτισμένη καρδιά της ποδέχθηκε τ σωτήρια διδασκαλία. μέσως κατέβηκε στ νερ το νέου ορδάνου κα βαπτίσθηκε μαζ μ λα τ μέλη τς οκογένειάς της. Πανηγυρικ κα μπρακτα μολογε τν πίστη της στν Χριστ κα μολογία πιβραβεύεται μ τν ποστολικ πράξη τς βαπτίσεως καί τς πιθέσεως τν χειρν πάνω στος βαπτισθέντες, γι ν μεταδοθον ο δωρες το γίου Πνεύματος κα ν ξεκινήσει φαρμογ στ βίο τους, λων κείνων πο εναι ληθινά, σεμνά, δίκαια, γνά, γαπητ καί πιδίωξη ποιασδήποτε ρετς καί ποιουδήποτε παίνου.
μετάβαση λων στν οκία τς Λυδίας πισφράγισε τ πασχάλιο μυστήριο το Χριστο, τν λοκλήρωση τς πνευματικς εωχίας τς ελογημένης κείνης μέρας, κατ τν ποία στ Σμα τς κκλησίας ντάχθηκε μ τ βάπτισμα πρώτη Ερωπαία Χριστιαν τν Φιλίππων.
κκλησία μας τιμ τν γία Λυδία ς σαπόστολο κα στν ερό τόπο τς βαπτίσεώς της ψωσε να – βαπτιστήριο, πως κα στν παρακείμενη χθη το ποταμο Ζυγάκτη καθιέρωσε παίθριο βαπτιστήριο, μοιο μ κενα πο σώζονται στς παλαιοχριστιανικές βασιλικές τν Φιλίππων.

πολυτίκιον. χος α’. Τς ρήμου πολίτης.
Τν Θεν σεβόμενη διανοίας εθύτητι, τ τς χάριτος φέγγος δι Παύλου εσδέδεξαι, κα πρώτη ν Φιλίπποις τ Χριστ, πίστευσας θεόφρον πανοικεί· δι τοτό σε τιμμεν σματικς, Λυδία Φιλιππησία. Δόξα τ εδοκήσαντι ν σοί, δόξα τ σ καταυγάσαντι, δόξα τ χορηγοντι δι σο, μν τ κρείττονα.

Κοντάκιον. χος δ’. πεφάνης σήμερον.
Τος το Παύλου ήμασι καταυγασθεσα, ν Φιλίπποις πέφηνας, εκν γίας βιοτς, κα πανοικε δόξης κρείττονος, Φιλιππησία Λυδία ξίωσαι.

Μεγαλυνάριον.
Πρώτη ν Φιλίπποις πρς τν Χριστόν, θεόφρον προσλθες, δι Παύλου το εκλεος, Φιλιππησία, Λυδία κα ν είθροις, Ζυγάκτου βαπτίσθης, πανοικε πάνσεμνε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου