Σάββατο 12 Φεβρουαρίου 2011

Ὁ Ὅσιος Ἀλέξιος ὁ Θαυματουργὸς Ἀρχιεπίσκοπος Μόσχας


σιος λέξιος, κατ κόσμο λευθέριος, γεννήθηκε στ Ρωσία τ τος 1300 κα νκε στν πλούσια, εγεν κα εσεβ οκογένεια τν Πλετσέγιεφ. Ο γονες του, Θεόδωρος Βιάκοντ κα Μαρία, κατάγονταν π τ Τσέρνιγκωφ. ταν πόλη καταστράφηκε π τος Τατάρους, τ ζεγος κατέφυγε στ Μόσχα, που βρκε τ φιλοξενία το γίου Δανιλ λεξάνδροβιτς το πρίγκιπα, ποος πέθανε τ τος 1303 κα τιμται ς γιος τς Ρωσικς κκλησίας. Θεόδωρος κατέλαβε μία σημαντικ θέση στ διοίκηση το πριγκιπάτου κα κτιμήθηκε δεόντως π τν μεγάλο πρίγκιπα κα τος ρχοντες.
λευθέριος εχε ς πνευματικ πατέρα τ δευτερότοκο υἱὸ το πρίγκιπα Δανιλ κα μέλλοντα μοσχοβίτη πρίγκιπα ωάννη Ντανίλοβιτς Καλίτα (1328-1340). π τ παιδικά του χρόνια νέπτυξε να χαρακτρα συγκρατημένο κα σεμνό. Σ λικία 12 τν, κατ τ διάρκεια νς κυνηγιο στ λιβάδια, ποκοιμήθηκε κα στν πνο του κουσε μία φων ν τν προστάζει: «λέξιε, γιατί κουράζεσαι μάταια; σ πρέπει ν γίνεις λιες νθρώπων!». φων ατ σκησε ποφασιστικ πιρρο στν ζω το νεαρο λευθερίου. παρνήθηκε τ παιδικ παιχνίδια κα φιερώθηκε μ μεγάλο ζλο στν σκηση τς προσευχς κα τς νηστείας κα τ μελέτη τς γίας Γραφς. Σ λικία 20 τν γκαταβίωσε στ μον τν Θεοφανίων τς Μόσχας, στν ποία γούμενος ταν Στέφανος, μεγαλύτερος δελφς το γίου Σεργίου το Ραντονέζ. Κείρεται μοναχς κα λαμβάνει τ νομα λέξιος. Πνευματικς καθοδηγητής του γίνεται στάρετς Γερόντιος. Μ μεγάλο ζλο περατώνει τ μοναχικ καθήκοντά του, καλλιεργώντας μ ξεχωριστ πάθος τ μελέτη το λόγου το Θεο. Γι ν μελετήσει τν Καιν Διαθήκη στν πρωτότυπη γλσσα μελετάει τ λληνικά. Χάρη σ ατό, ταν στν συνέχεια σ θέση ν ντιπαραβάλλει τ σλαβικ μ τ λληνικ κείμενο κα ν διορθώσει τς νακρίβειες τν διαφόρων μεταφραστν κα ντιγραφέων. νέα σλαβικ κδοση το Εαγγελίου πευθείας π τ λληνικά, πο γινε πράξη π τν Μητροπολίτη λέξιο, εναι να νεκτίμητο κείμενο τς Ρωσικς θνικς λογοτεχνίας.
Τ μεγάλα πνευματικ χαρίσματα κα ο θεολογικς ρετς το λεξίου τράβηξαν τν προσοχ το Μητροπολίτου Θεογνώστου, πο τν κτίμησε κα τν νόμασε ντιπρόσωπό του γι τς ποθέσεις τς Μητροπόλεως καί, κυρίως, γι τς περιπτώσεις το κκλησιαστικο δικαστηρίου. Γι μία χρονικ περίοδο 12 τν, λέξιος φερε ες πέρας ατ τ διακόνημα ποκτώντας σπουδαία μπειρία κα μία ερεα γνώση τν κκλησιαστικν πραγμάτων, εδικότερα στ διοικητικ κα δικαστικ τομέα.
Προικισμένος μ ρετς π τν Θεό, σιος λέξιος γινε γρήγορα τοποτηρητς το Μητροπολίτου Θεογνώστου, κάθε φορ πο Μητροπολίτης μετέβαινε στν Κωνσταντινούπολη στ στρατόπεδο το Χάνου τν Τατάρων, πο κυριαρχοσαν τότε στ Ρωσία, πισκεπτόταν πομακρυσμένες παρχίες. Λίγο ργότερα κλέγεται πίσκοπος το Βλαδιμήρ. ταν νέσκηψε, κατ τ τος 1344, τρομερς κενος λοιμός, πο νομάσθηκε μέγας θάνατος, προσβλήθηκε π τν σθένεια κα Μητροπολίτης Θεόγνωστος. σιος λέξιος προσκλήθηκε τότε π τν λα κα τν αλ το μεγάλου γεμόνα τς Μόσχας ν ναλάβει τ θέση το Μητροπολίτου Θεογνώστου, ποος ψυχορραγντας γραψε πρς τν Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως πρ το σίου λεξίου. Τ διο πραξε κα μέγας γεμόνας Συμεν πρς τν ατοκράτορα ωάννη Καντακουζην (1347-1354).
μως Πατριάρχης Φιλόθεος (1354-1355, 1364-1376) χειροτόνησε, στν Κωνσταντινούπολη, ντ νς, δύο Μητροπολτες, τν γιο λέξιο κα τν Ρωμανό, λληνικς καταγωγς, ποσταλέντα π το γεμόνος τς Λιθουανίας λγκρτ (1341-1380). πράξη ατ το Πατριάρχου προκάλεσε κκλησιαστικ σκάνδαλο. τσι, Πατριάρχης Φιλόθεος, γι ν παναφέρει τν γαλήνη, ναγόρευσε τν γιο λέξιο Μητροπολίτη Κιέβου, τν δ Ρωμαν Μητροπολίτη Λιθουανίας κα Βολυνίας.
γιος λέξιος, το ποίου φήμη τν ρετν εχε κταθε σ λη τ Ρωσία κα μεταξ ατν τν Τατάρων, φέλησε τ μέγιστα τ χώρα. σύζυγος το Χάνου Ταϊδούλα, πάσχουσα π βαρι σθένεια, πικαλέσθηκε τν βοήθεια το γίου. ρχηγς τν Τατάρων γραψε πρς τν γεμόνα Συμεών: «κούσαμε τι ορανς τίποτε δν ρνεται στς παρακλήσεις το παπ σας. ς ζητήσει, λοιπόν, τν γεία τς συζύγου μου». Πράγματι γιος προσευχήθηκε στν Θεό. γεμονς Ταϊδούλα νέκτησε τν γεία της κα θέλησε ν κδηλώσει τν εγνωμοσύνη της πρς τν νθρωπο το Θεο. γιος τότε παρακάλεσε ν παλλαγον ο Ρώσοι π τος βαρύτατους φόρους πο πλήρωναν στν Χάν τν Τατάρων. τσι λθαν καλύτερες μέρες, μέρες ερήνης, γι τν λα το Θεο. Σν σημάδι εγνωμοσύνης γι τ θεραπεία, Χάνς δώρισε στν σιο να τεμάχιο γς πο βρισκόταν στ Κρεμλίνο, που ργότερα κτίσθηκε μον τν Θαυμάτων, σ νάμνηση το θαύματος πο κανε ρχάγγελος Μιχαλ στς Κολοσσς ( Χώνια) τς Μικρς σίας. πίσης, Χάνς δώρισε στν σιο λέξιο να πολύτιμο δακτυλίδι, πο φυλάσσεται μέχρι σήμερα στ σκευοφυλάκιο το καθεδρικο ναο τς Κοιμήσεως τς Θεοτόκου στ Κρεμλίνο.
γιος λέξιος ργάσθηκε σκληρ στ Κίεβο γι τν ποκατάσταση τς κκλησιαστικς τάξεως κα τς εημερίας το λαο κα μάλιστα σ καιρος δύσκολους γι τν πολιτικ ζω τς Ρωσίας. ξουσία το μεγάλου δοκα τς Μόσχας ωάννου το ρυθρο ξασθενοσε. Μετ τν θάνατο το γεμόνα, μέγας δοκας ναγορεύθηκε χι νόμιμος διάδοχος Δημήτριος, λλ δοκας το Σούζνταλ. Παρ τν ντίδραση το νέου γεμόνα κατ το Πατριάρχου, γιος δν γκατέλειψε τ Μόσχα κα προσπάθησε μ λες του τς δυνάμεις ν ποκαταστήσει στν θρόνο τ νεαρ Δημήτριο. πρξε σύμβουλος το Δημητρίου κα νέλαβε ργο ερηνοποιο μεταξ τν φιλόδοξων Ρώσων γεμόνων. γιότητα το σίου εχε τέτοια πίδραση κα στος Μογγόλους, στε ο υο το Χάνου Κούλπα γιναν Χριστιανο κα λαβαν τ νόματα ωάννης κα Μιχαήλ. γιος βοήθησε, πίσης, στν κατάργηση τν κληρουχικν γεμονιν, τ συνδιαλλαγή τους κα τν ναγνώριση το μεγάλου γεμόνα τς Μόσχας ς θνικο ρχηγο.
κούραστη πρξε πίσης, δραστηριότητα το γίου στν κκλησιαστικ χρο. Συνέβαλλε στν νέγερση πολλν ναν κα μοναστηριν, πο ταν στίες τς ρωσικς κουλτούρας, πάνδρωσε μ ποιμένες τς παρχίες, πισκέφθηκε τς νορίες κα τς πισκοπς κηρύττοντας κούραστα τν λόγο το Θεο κα στειλε ποιμαντικς πιστολς πρς τ ποίμνιό του.
Στν πρωτεύουσα δρυσε τ μον Σπάζο-νδρόνικωφ, τ μον τν Θαυμάτων κα τ γυναικεία μον λεξέεφσκι, στν ποία τοποθετήθηκε γουμένη δελφ το γίου, ουλιάνα. Μοναστήρια νυψώθηκαν κόμα κα στς χθες το ποταμο Μόσχαβα, πως μον Σιμονώφ, στς χθες το ποταμο Κλιάζμα κα λλο.
γιος εσήγαγε να νέο καθεστς γι τ γυναικεία μοναστήρια, πο μέχρι τότε ξαρτντο π τ νδρικ μοναστήρια. Τ κανονικό τους καθεστς γκρίθηκε, κατ τρόπο ριστικό, π τ Σύνοδο τν «κατ Κεφαλαίων», τ τος 1551 κα γινε ποχρεωτικ γι λόκληρη τν κκλησία τς Ρωσίας.
Στ χρόνια κενα στ Μόσχα ρχισαν ν κατασκευάζονται κτίρια π πέτρα. Μ προτροπ το γίου λεξίου, τ Κρεμλίνο περιστοιχήθηκε π τείχη, πύργους κα θύρες διαμορφωμένες μ πέτρινα μπόδια.
γιος φάνηκε γενναιόδωρος πέναντι στς λλες ρθόδοξες κκλησίες, πο πευθύνονταν στ Μόσχα, γι ν ζητήσουν βοήθεια. στειλε πίσω μ πλούσια δρα τος κπροσώπους τς κκλησίας τς ερουσαλμ κα τος μοναχος τς ρήμου το Σιν, πο ταν πιφορτισμένοι ν καταβάλλουν χρηματικς εσφορς στος Μουσουλμάνους.
γεμάτος ζλο ποιμένας πευθυνόταν συχν πρς τος πιστος μ πιστολς κα τος προέτρεπε ν κολουθήσουν τ χριστιανικ βίο.
σιος λέξιος κοιμήθηκε μ ερήνη τ τος 1378. νταφιασμς το ερο λειψάνου ατο γινε στ μον τν Θαυμάτων, πο εναι φιερωμένη στν ρχάγγελο Μιχαήλ.
κκλησία τς Ρωσίας τίμησε ξαιρετικ τν ρετ κα τν ποιμαντικ δράση το γίου, ποκαλώντας τν «φωστρα τς Ρωσίας, τιμ τς Μόσχας, στλο κα θεμέλιο τς κκλησίας».
Τ 1431 ξύλινη κκλησία, στν ποία φυλάσσονταν τ λείψανα το γίου, καταστράφηκε κα στ θέση της μεγάλος πρίγκιπας διέταξε ν νεγερθε πέτρινος ναός. Κατ τν διάρκεια τν ργασιν βρέθηκε φθαρτο τ λείψανο το γίου. Μητροπολίτης Μόσχας Φώτιος, περιστοιχισμένος π τν κλρο, τέλεσε κολουθία εχαριστίας στν Θε κα τ ερ Λείψανα το γίου λεξίου τοποθετήθηκαν μ πισημότητα στ παρεκκλσι το Εαγγελισμο τς Θεοτόκου. κτοτε δν παψε ποτ τιμ πρς τν γιο, στν ποο ποδίδονται πολλ θαύματα κα πνευματικς εεργεσίες.
Ρωσικ Σύνοδος, τ τος 1448, προεδρεύοντος το Πατριάρχου ων (1448-1461), καθιέρωσε τν ορτασμ τς μνήμης το γίου λεξίου τν 12η Φεβρουαρίου, μέρα τς κοιμήσεώς του, κα τν 20η Μαΐου, μέρα τς ερέσεως τν ερν λειψάνων του.
Τ τος 1485, στ μον τν Θαυμάτων, νεγέρθη νας πρς τιμν το γίου λεξίου κα κε μεταφέρθηκαν τ λείψανά του. π Πατριαρχείας ωακεμ (1674-1690), τ τος 1686, λαβε χώρα μία δεύτερη πίσημη μετακομιδ τν λειψάνων στ καινούργιο ναό, πο ταν φιερωμένος στν Εαγγελισμ τς Θεοτόκου κα τν γιο λέξιο. Μ ελογία το Πατριάρχου λεξίου, τ τος 1947, τ λείψανα το γίου μετεκομίσθησαν στν καθεδρικ πατριαρχικ να τν Θεοφανείων στ Μόσχα, που βρίσκονται κόμα σήμερα, μπροστ π τ τέμπλο το ναο, στ δεξι πλευρά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου