Κυριακή 13 Φεβρουαρίου 2011

Οἱ Ἅγιοι Ἀκύλας καὶ Πρίσκιλλα οἱ Ἀπόστολοι καὶ Μάρτυρες




Ο γιοι πόστολοι κύλας κα Πρίσκιλλα ταν ζευγάρι ουδαίων κα καταγόταν π τν Πόντο. Κατοικοσαν στν Κόρινθο κα ξασκοσαν τ πάγγελμα το σκηνοποιο. σαν δ νθρωποι νάρετοι κα εσεβες. ταν πόστολος Παλος, πισκέφθηκε τν Κόρινθο, γι ν διδάξει τν ρθόδοξη πίστη, τ ζεγος το προσέφερε θερμ φιλοξενία καθς εχε ντυπωσιαστε μ τ κήρυγμά του. Τόσο τος γγιξε φλογερς κα σωτήριος λόγος το πόστολου, στε φο κατηχήθηκαν κα βαπτίσθηκαν π ατόν, ποφάσισαν ν τν κολουθήσουν στς περιοδεες του ς βοηθοί του. O πόστολος ντυπωσιάσθηκε τόσο π τς ρετς κα τ χριστιανική τους δράση στε τος μνημονεύει στς πιστολές του γράφοντας τι γι τς προσφερθεσες πηρεσίες τους κα τ θάρρος εναι εγνώμων χι μόνον κενος, λλ κα λες ο κκλησίες τν θνν. ργότερα ο δικτες το χριστιανισμο τος συνέλαβαν κα ποκεφάλισαν τος γίους χαρίζοντάς τους μαζ μ τν τίτλο τν ποστόλων κα τν τίτλο τν Μαρτύρων.


ΒΙΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΚΥΛΑ ΚΑΙ ΠΡΙΣΚΙΛΛΗΣ

ρχιδιακόνου ωλ Φραγκάκου
ερο Ναο κύλα κα Πρισκίλλης
δέσσης


Ο γιοι πόστολοι κα μάρτυρες κύλας κα Πρίσκιλλα κατάγονταν π τν Πόντο κα μάλιστα κατ τν παράδοση π τν Σινώπη. π τς Πράξεις τν ποστόλων (18, 2-3) πληροφορούμεθα τι σαν «σκηνοποιο τ τέχνη». δηλος εναι χρόνος προσελεύσεως τν στν κκλησία το Χριστο. σπάσθηκαν τν Χριστιανικ πίστη στν Ρώμη, που μετέβησαν κ Πόντου; βαπτίσθησαν π το Παύλου ες τν Κόρινθο κα «σαν ατ καθυπηρετούμενοι κα δουλεύοντες κα κατ πσαν πόλιν κα χώραν κολουθοντες κα συγκινδυνεύοντες ν πάσι πειρασμοίς», ς ναφέρει τ Συναξάρι; ταν τ διάταγμα το Κλαυδίου (49-50 μ.Χ.) ποχρέωσε τος ουδαίους ν ναχωρήσουν κ Ρώμης, τ εσεβς ζεγος λθε στ Κόρινθο, που σαύτως ργάζονταν ς σκηνοποιοί. Σχετικ μνεία ποιεται Λουκς ες τς Πράξεις, ταν ναφέρει τι Παλος ες τν Κόρινθο «ερων τιν ουδαον νόματι κύλαν, Ποντικν τ γένει, προσφάτως ληλυθότα π τς ταλίας, κα Πρισκίλλαν γυνακα ατο, δι τ διατεταχέναι Κλαύδιον χωρίζεσθαι πάντας τος ουδαίους π τς Ρώμης, προσλθεν ατος κα δι τ μότεχνον εναι μεινε παρ’ ατος κα εργάζετο».(18, 2-3).
ερς Χρυσόστομος σ σχετικ μιλία του λίαν παινετικς γκωμιάζει τν εσεβ ξυνωρίδα τν ποστόλων. Ο γιοι πόστολοι οτοι, γράφει, ν δν εχαν περιουσία χρημάτων, «πλούτου παντς επορωτέρου κέκτηντο γνώμην». Εχαν γαθ προαίρεση κα βαθεα πίστη. Θυσίασαν τν αυτό τους κα τν νεσή τους στν διακονία το Παύλου. Φιλοξένησαν ατν στν οκία τους. Καθ’ κάστη μέρα πέθνησκον μετ το Παύλου κα σαν τοιμοι ν πσα στιγμ ν θέσουν ες κίνδυνο τν τράχηλό τους γι’ ατόν. λλωστε στενς σύνδεσμος τούτων φαίνεται κα κ το τι κολούθησαν τν Παλο ες τν φεσο (Πράξεις 18, 18-19).  Ατ μαρτυρε τι «ο μικρν κα δονν κα φέλειαν κα δόξαν καρπώσαντο νν, Παύλω τοσούτον συζήσαντες χρόνον».
Σημαντικς σταθμς τς ζως τν γίων ποστόλων κύλα κα Πρισκίλλης ν φέσ εναι κατήχησις π’ ατν το πολλώ. «κούσαντες δ ατο κύλας κα Πρίσκιλλα προσελάβοντο ατν κα κριβέστερον ατ ξέθεντο τν δν το Θεο» (Πράξ. 18, 26). Κα δ εναι τ θαυμαστό!  Ο σκηνοποιο κα διτες τν λόγο παρέλαβαν δι ν κατηχήσουν ες Χριστν κριβέστερο «νδρα λόγιον κα δυνατν ν τας Γραφαίς».
Τόσο πολ γάπησε ατος μέγας πόστολος τν θνν Παλος δι τν ρετ κα τν πρς τν Χριστν πίστη τους, στε ν μνημονεύει ατν ες τρες πιστολές του, τοι τν Α’ πρς Κορινθίους, τν πρς Ρωμαίους κα τν Β’ πρς Τιμόθεον. Η Α’ πρς Κορινθίους συνετάγη ες τν φεσο, νθα πόστολος γράφει : «σπάζονται μς ν Κυρί πολλ κύλας κα Πρίσκιλλα σν τ κατ’ οκον ατν κκλησία» (16,19). Κα δ φαίνεται τι ρετ τν γίων ποστόλων δν ταν μικρή, φο κατόρθωσαν τν οκον τους ν τν καταστήσουν μικρ κκλησία. Τ περοχώτερο μως γκώμιο Παλος δι τν σεπτ ατν δυάδα τν μοτέχνων του τ πλεξε ες τν πρς Ρωμαίους πιστολ (16, 3-4) : «σπάσασθε Πρίσκιλλαν κα κύλαν τος συνεργούς μου ν Χριστ ησο, οτινες πρ τς ψυχς μου τν αυτν τράχηλον πέθηκαν, ος οκ γ μόνος εχαριστ, λλ κα πσαι α κκλησίαι τν θνν, κα τν κατ’ οκον ατν κκλησίαν». Κα εναι κανες ν κπλήσσεται. Εεργέτες τν κκλησιν ο σκηνοποιοί! «Ο μν ν ξιώμασι κα δυναστείαις σεσίγηνται, δ σκηνοποις μετ τς γυναικς δονται πανταχο τς οκουμένης». Τέλος νθυμεται ατος ταν γράφει τ 67 μ.Χ. πρς τν Τιμόθεο, πίσκοπο ν φέσ, νθα κα ερίσκετο τότε τ ζεγος (Β’ Τίμ. 4, 19). Οτοι κατ τν παράδοση πολλ θαύματα ποιήσαντες κα «στερον πιασθέντες π τος πίστους, πεκεφαλίσθησαν κα τσι διάβηκαν π τν γν ες τος Ορανούς».

πολυτίκιο. χος δ’. Ταχ προκατάλαβε.
Χριστν γαπήσαντες κα φωτισθέντες τν νον, τ πίστει νούμενοι κα συζυγία σεμνή, κύλας κα Πρισκίλλα σαν μν προεσττες κκλησίας κατ’ οκον, Παύλου δ το φωστρος συνεργο κα προστται. Δι ατος τιμήσωμεν κα μιμησώμεθα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου